Sri Lanka - Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu

Sri Lanka - Kuala Lumpur

Door: pimenmoon

Blijf op de hoogte en volg Pim en Monica

26 Februari 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Auckland - Kuala Lumpur - Sri Lanka - Kuala Lumpur
We hebben alles weer in de koffers gekregen maar kunnen ze helaas niet wegen. Onze twee grote koffers hebben we ingeleverd met het inchecken in Auckland, die zijn keurig binnen de marge. Als we door willen lopen naar de boarding wordt onze cabinekoffer gewogen, die blijkt 9,8 kg te zijn en 7 kg is het maximum. Gelukkig heeft Monica een niet zo'n volle, lichtere rugzak bij zich, nou die wordt dus helemaal volgepropt met spullen uit de koffer. Ook worden er wat overbodige geworden spullen weggegooid (dropjes, toch oudbakken, geschept door Pim in Nieuw Zeeland). De handkoffer weegt nu nog 8,05 kg en mag na een eerste inspectie door. De dienstdoende official wil ook weer Monica's rugzak opnieuw wegen, maar met wat bluf weten we dat te voorkomen. De vlucht gaat voorspoedig, de opgelopen vertraging door de tegenwind van het vliegtuig richting Auckland wordt op de terugweg weer goedgemaakt. We komen om 20:05 aan op ons inmiddels favoriete vliegveld KL international en willen zo snel mogelijk naar ons hotel, omdat we de volgende ochtend om 3 uur op moeten staan. Wij gaan in de (lange) rij staan om een ticket voor een taxi te kopen. Dan blijkt dat loket alleen tickets voor een transfer naar het andere vliegveld te verkopen. We moeten met de lift omlaag naar de 1e verdieping met een lorrie met al onze koffers. Daar moeten we een lange gang door en gelukkig is daar geen rij bij het loket. Helaas, dit zijn ook niet de juiste taxi's. We hebben de verkeerde lift genomen. Terug naar de lift en weer omhoog naar verdieping 2 en tegenover deze lift is inderdaad nog een lift. Uiteraard gaat de lift niet meteen omlaag naar 1 maar via 3 en 5 komen we uiteindelijk op de juiste plek voor het elk half uur gaande busje naar ons hotel. Natuurlijk net twee minuten te laat en dus bijna een half uur wachten. Kwart over tien komen we aan in ons hotel, 'even' inchecken en om elf uur kunnen we gaan slapen.
Het is heerlijk zonnig weer in Sri Lanka. Wel erg heet maar we hebben een hotel aan zee in Negombo en met een zeewindje erbij is het goed uit te houden. We worden verwend door mijn oom, die ons met de auto ophaalt en ons mee uit neemt voor de lunch. De volgende dag worden we vroeg opgehaald door Mac, die voor mijn oom werkt. Hij neemt ons mee naar het Nederlands Welkom Dorp. Hier woont mijn oom Herman. Wij krijgen een rondleiding door het dorp, waar meer dan 400 dakloze ouderen worden opgevangen. De woningen in het dorp zijn gebouwd in oudhollandse stijl. Voor meer informatie, zie http://www.fhpholland.nl/wat-wij-doen/welkom-dorp.
Het rondrijden door Sri Lanka is niet veel veranderd sinds 2005. Het is nog steeds een chaos op de stoffige zandwegen. Alles maakt gebruik van dezelfde weg, auto's, (brom)fietsen, ossenwagens, tractoren, tuktuks, koeien en geiten en ertussen slapende honden. Alles wordt met veel getoeter geregeld. We maken nog een leuke tocht langs het Hollands kanaal naar Colombo. In Colombo is het helemaal een chaos, we doen er 25 minuten over één rotonde.
Ook in Sri Lanka heeft het 'Design' toegeslagen. Helaas ten koste van de functionaliteit. Onze net verbouwde badkamer bevat een wasbak in de vorm van een omgekeerde rechthoekige Vietnamezenhoed (helaas geen foto), waarbij het water niet verder komt dan ongeveer drie centimeter van het afvoerputje. Alles erboven wordt niet weggespoeld. Het verder openen van de kraan levert alleen veel spatten op. Aan de achterkant van de wasbak bevindt zich een fraaie, vanuit het midden naar beneden gebogen rand, waarop nog geen tube tandpasta kan blijven staan. De douchekop is zodanig gemonteerd, dat je met onze lengte van iets minder dan 2.40m volkomen droog blijft en het water nog net niet over de glazen afscheiding spuit. Gelukkig is de douchekop wel afneembaar. De putlucht uit de niet vernieuwde leidingen ruikt vertrouwd.
Tijdens de aankomst in Maleisië is het prachtig weer, wel warm (33 graden). Onderweg in de taxi wordt het steeds donkerder en tenslotte bijna zwart. Als we in ons hotel aankomen stortregent het en het onweert flink.
We gaan met de bus van de KLHOP-ON-HOP-OFF city tour een rondje maken door Kuala Lumpur. Je kunt dan op 22 interessante plaatsen uitstappen en op een volgende bus weer instappen. Bij het KL Bird Park stappen we uit en bekijken de vogels die daar rondvliegen. Weer op de bus wordt het weer weer dreigend en besluiten we op de bus te blijven tot ons startpunt.
Nu nog alles terug in de koffers en dan op weg naar Nederland.

• 26 Februari 2011 - 21:10

Ben En Tineke:

Dank voor jullie verslagen en foto's, zodat we een beetje mee konden reizen met jullie.
    Voorspoedige terugreis gewenst!!
    Maandag weer naar Ans, Monica?