Paraparaumu - Papamoa Beach - Reisverslag uit Papamoa, Nieuw Zeeland van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu Paraparaumu - Papamoa Beach - Reisverslag uit Papamoa, Nieuw Zeeland van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu

Paraparaumu - Papamoa Beach

Door: pimenmoon

Blijf op de hoogte en volg Pim en Monica

11 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Papamoa

Zo'n 50 kilometer voorbij Wellington overnachten we in Paraparaumu. Een mooi gebied aan zee, maar niks met slecht weer. We gaan daarom toch maar terug naar Wellington, naar het Te Papa museum. Hier wordt de geschiedenis van Nieuw Zeeland getoond. Zowel de geografische geschiedenis met aardbevingen en vulkaanuitbarstingen als de geschiedenis van de eerste bewoners, de Maori, en de immigranten uit zowel de westerse als oosterse landen. Heel interessant. Daarna gaan we het centrum van Wellington opzoeken. Het is daar een gezellige boel. De Sevens, een rugby variant van zeven tegen zeven in tweemaal 10 minuten, is één groot feest. Alle supporters zijn verkleed in zeer gevarieerde uitdossingen. Ze vinden het leuk als je ze op de foto wilt nemen en poseren er graag voor.
De volgende dag vertrekken we richting Turangi. Het weer wordt steeds beter. Onderweg rijden we door het Tongariro National Park en krijgen hier het LOTR gevoel. In Turangi boeken we gelijk maar een Lord of the Rings tour. De tour wordt een paar uur uitgesteld vanwege het bewolkte weer. Bij de voet van de berg aangekomen, hangt er nog steeds een wolk om de top van Mount Ruapehu. De gids vertelt ons, dat het boven op de berg waarschijnlijk zonnig is. We gaan eerst naar Tawhai Falls, dit is de 'forbidden pool' waar Frodo en Sam voor het eerst Gollem ontmoetten. Daarna rijden we door Whakapapa village waar een oud Frans-Canadees chateau staat dat momenteel als hotel in gebruik is en tijdens de filmopnames de filmcrew te gast had. Bij de Whakapapa ski fields zijn verschillende opnames gemaakt. Het is mistig als we er aankomen, langzaam trekt de mist weg en daarna wordt de top van de berg volledig zichtbaar. Als we later een stuk geklommen zijn, zien we dat de mist weer optrekt uit het dal. Dit is het gebied van de orks. De gids laat vele foto's zien van de film, die overeenkomen met het landschap.
Het gebied rond Lake Taupo is prachtig. Taupo zelf valt ons een beetje tegen, daarom reizen we door naar Rotorua. Onderweg bezoeken we de hidden valley van Oreiki Korako. Een prachtig vulkanisch gebied met geisers en een grot. En het stinkt er hevig.
Om ook nog een beetje van de cultuur van de Maori te zien, bezoeken we Te Puia. Hier kun je verschillende Maori ambachten zien uitvoeren, er is een klein Maori dorpje en er worden verschillende concerten gegeven. Dit gebied is ook vulkanisch en we zien meerdere warmwaterpoelen en modderpoelen en we zijn getuige van het spuiten van de Pohutu Geiser. Hij spuit 1 à 2 maal per uur en kan een hoogte van 30 meter bereiken. In het Kiwihuis, een donkere ruimte, zie ik voor het eerst levende kiwi's. Pim gaat niet mee naar binnen, hij ziet het niet goed genoeg.
Hobbiton nabij Matamata is geweldig leuk. Het hele dorpje is weer opgebouwd voor de verfilming van de Hobbit. Het frisgroene glooiende landschap is precies zoals in de films. Omdat het nog een officiële filmlocatie is moeten we tekenen voor geheimhouding. We mogen wel foto’s maken, maar die mogen we niet op websites als deze laten zien. We zullen de liefhebbers onze foto’s laten zien, maar we zijn voorzichtig met internet. Sorry.

• 13 Februari 2011 - 10:13

Wijnie En Gerard:

wat heerlijk dat lekkere weer in
    combinatie met mooie opnames en
    een subliem reisverslag . Wij genieten
    met jullie mee .Groetjes van ons