Lombok, Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu Lombok, Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu

Lombok, Gili Trawangan

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Pim en Monica

19 Mei 2013 | Indonesië, Gili Trawangan

Lombok is veel rustiger en ook armoediger dan Bali. Het zeer luxe Novotel hotel waarin we 2 dagen verblijven is in schril contrast met hoe de bevolking leeft.
Op zaterdag 11 mei gaan we weer op pad. We bezoeken eerst een traditioneel Sasakdorp (Sasaks zijn de oorspronkelijke bewoners van Lombok), daarna een weversdorp. De vrouwen moeten kunnen weven voordat ze mogen trouwen. Het resultaat is een coöperatie waar heel veel kleedjes te koop zijn. Als laatste bezoeken we een pottenbakkerij. Margo weet daar de prijs voor een vaas van 100.000 Rupiah (ongeveer 8 Euro) te verlagen naar 75.000 en Monica de prijs van 2 kleine potjes van 100.000 voor beide naar 55.000.
Het onderkomen in Tetebatu is zeer eenvoudig. Piet ziet een enorme spin in de badkamer en slaat mis. De spin rent keihard 3 rondjes door de badkamer en is daarna onvindbaar. Hij besluit Mar maar niet op de hoogte te brengen.
In Tetebatu maken we een hele mooie wandeling door de sawah's. De ober van het hotel is onze gids. Hij spreekt goed engels en is de gekozen vertegenwoordiger van het dorp. Hij helpt ook op school als de kinderen problemen hebben. Hij wordt onderweg door iedereen begroet.
Maandag 12 mei zijn er gouverneursverkiezingen, dat is hier een feestdag. We gaan na een bezoek aan een bamboevlechterij, het waterpaleis van de koning en de oudste tempel van Lombok naar het eiland Gili Trawangan. Er ligt een kleine speedboot klaar. Gelukkig duurt de overtocht maar 15 minuten. Het hotel is prachtig, helaas komt er overal zout water uit de kranen. Naast de douche staat een bak met zoet water om jezelf na de warme douche af te spoelen met een plens koud water.
's Avonds bestelt Piet een fles Australische wijn bij het eten, die is helaas op en als de daarna gekozen Chili wijn ook niet beschikbaar blijkt weet Piet te regelen, dat we een betere Australische wijn krijgen voor de prijs van de eerste. Nadat we het eten hebben afgesloten met een heerlijke Irish koffie (Pim niet) gaan we naar de Ierse pub. De muziek (en de alcohol) nodigt uit tot dansen. Een in Indianenkleren uitgedoste groep Engelsen danst gezellig mee. Zelfs Pim is helemaal los dankzij de nodige Bloody Mary's tijdens happy hour.
De volgende dag huren Margo en Piet fietsen en gaan Monica en Pim met een hotsende en klotsende paardenkar het eiland rond. Na het ritje gaan ze een biertje drinken bij de Ierse pub. Daar wordt Pim geprezen om z'n danskunst en uitgenodigd om 's avonds weer langs te komen.
Woensdag 15 mei gaan we met een glasboot naar het koraalrif. De snorkels gaan ook mee en nadat Margo haar angst heeft overwonnen genieten we van de prachtige onderwaterwereld. Monica ziet een schildpad rustig zijn kostje bij elkaar scharrelen. Hij zwemt af en toe omhoog voor een hapje lucht en gaat dan weer rustig eten. Monica waarschuwt Margo en Piet. De gids zwemt op de schildpad af en geeft hem een zetje richting de boot. Daar ziet Pim hem boven komen, maar is helaas iets te laat met het maken van een foto. Op de terugweg naar het hotel zien we slecht weer in de verte. Het zeil wordt omlaag gehaald. We komen uiteindelijk volkomen doorweekt, maar voldaan terug in ons hotel.

• 19 Mei 2013 - 22:13

Paul En Marianne:

Hallo luitjes, Zo zie je maar weer waar gymnastiek vroeger op school toch weer goed voor is. Dan kan je later in de een ver land op de richeltjes lopen. Wat bijzonder die bijenkast onder het dak en ik geloof graag dat de spin in de badkamer groter is. Maar jullie gingen niet met de kippen op stok. Veel plezier nog en we kijken nu al weer uit naar het volgende "journaal".

Liefs uit Almere van Paul en Marianne

• 19 Mei 2013 - 22:41

Tineke:

Wat een afwisselende vakantie hebben jullie en wat zien jullie veel. Inmiddels hebben jullie het onderhandelen al aardig onder de knie. Wat fijn dat het weer goed gaat met Pim, hij gaat nu dansend door het leven begrijp ik. Geniet nog even van de laatste dagen en wederom bedankt voor de prachtige foto's waardoor we een mooie illustratie hebben bij jullie leuke reisverslag.
    Goede terugreis gewenst, hartelijke groet van Ben en Tineke