Western Cape - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu Western Cape - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu

Western Cape

Door: pimenmoon

Blijf op de hoogte en volg Pim en Monica

27 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vrijdag 20 jan 2012. Na de vermoeiende, zeer indrukwekkende dagen volgen er een paar rustigere. We rijden langs de mooie Tuin Route, het is helaas bewolkt en regenachtig en op sommige plekken zelfs mistig. Hierdoor missen we veel van de mooie vergezichten. We overnachten vlakbij Plettenburg Bay. De volgende dag is het gelukkig weer beter weer, maar is er in de dorpjes niet veel te beleven. Op het platteland houden ze nog vast aan de zondagsrust, die zaterdagmiddag om een uur of drie al begint. We overnachten in Oudtshoorn. Zondag, in Swellendam is het museum ook al vroeg gesloten en besluiten we daarom maandagochtend voor ons vertrek het museum te bezoeken. We houden ons op zondag bezig met het verslag van Addo en Schotia en hebben daarbij veel problemen met het uploaden van de bijbehorende foto's. Het gaat ontzettend traag en veel foto's moeten overnieuw. Uiteindelijk is het toch gelukt, het zijn 64 foto's, waarvan de laatste acht van de dinerende leeuwen. We verblijven in Swellendam in een verbouwde oude personeelshut (slavenhut). Het bijbehorende huis is nog in de oorspronkelijke staat van 300 jaar geleden. Het was eigendom van een rijke familie die er alleen verbleef om naar de kerk te gaan. Van buiten straalt het luxe uit, van binnen was het sober. Het museum bestaat uit een aantal gebouwen in dezelfde stijl, die eerder onder andere dienst deden als gevangenis, cipiershuis, rechtszaal enz.
Vanuit Swellendam vertrekken we met prachtig weer naar Franschhoek. Franschhoek wordt ook wel de wine and food capital of the cape genoemd. Nou daar hebben wij het wel naar onze zin.
Van Franschhoek rijden we via een wijnroute naar Somerset West. Onderweg bezoeken we een aantal wine estates. Eén keer proeven we ook wijnen, maar ze laten ons alleen jonge wijnen proeven, die nog niet op dronk zijn. We laten daarom het proeven maar verder zitten en kiezen ’s avonds een lekkere wat oudere wijn bij ons diner.
In Somerset West gaan we op zoek naar een terrasje aan het strand, maar dat is onvindbaar. Later in Fishhoek vinden we wel een gezellig terras aan zee. Helaas komen daar ook busladingen Japanners op af, want het blijkt het enige terras aan het stand in de wijde omgeving te zijn. Ze hebben een nieuwe hobby, bij het uitgebreid poseren voor de obligate foto steken ze ook wat ledematen uit.
Na onze lunch brengen we een bezoek aan de pinguin kolonie in Boulders Beach. De eigenaar van ons guest house is een Amsterdammer, geboren op de Meeuwenlaan. Zijn vrouw is een parttime stewardess bij de KLM. We hebben een gezellige borrel. Gratis, want ‘het was toch gezellig’.

• 27 Januari 2012 - 19:17

Gerda & Rens:

Wat een schitterende foto's, maak er nog maar wat, want we zien ze graag.

• 27 Januari 2012 - 21:47

Tineke:

Wat een mooie combinatie van verslag en foto's!
    Leuk om zo mee te kunnen genieten.
    Geniet nog van de laatste dagen met hopelijk zonnig weer.

• 28 Januari 2012 - 14:20

0071:

Prachtige landschappen,zinderend licht.
    Lekkere wijn en pinguins toe.
    Betoverend Zuid Afrika!
    Maar nu de hamvraag: hoe is het bier?

• 29 Januari 2012 - 06:26

Pim:

Het lokale bier is goed, (Carling) Black Label (Beer), de wijnen, vooral Hartenberg (Stellenbosch) geweldig.