Addo en Schotia - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu Addo en Schotia - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Pim en Monica Minne - WaarBenJij.nu

Addo en Schotia

Door: pimenmoon

Blijf op de hoogte en volg Pim en Monica

22 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Addo

Woensdag 18 januari 2012. Na 600 kilometer vliegend overbrugd te hebben van Durban naar Port Elisabeth rijden we richting Addo. Ook hier rijden we over een aantal kilometers dirt road richting Hitgeheim Country Lodge. Het is hier heet en de weg is stoffig. We klimmen tot bovenop een berg en worden ontvangen met een koud drankje onder een veranda. Daar waait een verkoelend windje en kijken we uit over een prachtig dal. Er is een hittegolf, vandaag is het er 41 graden. De dag ervoor was er zelfs op een plaats 52 graden gemeten.
Dan naar onze vijf sterren lodge, nou kijk maar naar de foto’s.
Archie, een levensgenieter en de eigenaar, komt na de lunch vragen of alles naar wens is. Hij raadt ons aan om naar Daniell’s Cheetah Sanctuary te gaan. Daar kun je een wandeling maken met cheetahs. De wandeling duurt een uur. Pim ziet dat niet zo zitten in deze hitte, maar gelukkig bepalen de cheetahs zelf hoeveel ze lopen. Ze zijn snel warm en moe, dus het wordt meer rusten dan wandelen. Het zijn prachtige dieren en ze spinnen als katten als je ze aanhaalt.
De volgende dag hebben we, mede door de hitte, een zwaar programma. We worden om 8 uur opgehaald voor een game drive door het Addo Elephant National Park. Een park met voornamelijk oorspronkelijke vegetatie en oorspronkelijke diersoorten. Een enorme hoeveelheid olifanten zien we bij een grote poel, waar ze drinken en zich verkoelen door te baden en water over zich heen te sproeien. Eén olifant steekt boven alle anderen uit. Deze male is 20 jaar geleden uit het Kruger Park overgekomen om de inteelt te bestrijden. Sindsdien zijn er weer olifanten met slagtanden geboren.
Later komen we in een deel van het park met veel grasland. Dit is eigenlijk aliën begroeiing, die zoveel mogelijk wordt verwijderd uit het park. Dit is een erfenis van de voorgaande eigenaren, die er vee lieten grazen. Hier zien we wel de grootste kuddes dieren.
’s Middags gaan we mee met een game drive door het Schotia private game park. We moeten even wachten voor we vertrekken, alle jeeps gaan hier gelijk weg. We komen in de buurt van een grote boom, waar twee jeeps staan. Daar ligt een groep leeuwen. Pim zag ze niet, wij sloegen een andere weg in. Het park is in twee delen verdeeld, mede om groepen dieren, vooral de jongen, tegen de leeuwen te beschermen. De jonge dieren worden door de jonge leeuwen gedood als oefening voor de jacht. Wij beginnen in het deel zonder leeuwen. Dat duurt nogal lang, tot theetijd, en Pim maakt zich zorgen over het spotten van de leeuwen, “Straks is het donker en zien we ze niet meer”. We blijven bij elk vogeltje, baby impalaatje, bushbok, warthog (vlakvark), kudu, blesbok, witte blesbok uitgebreid staan.
Na de thee, zien we weer allerlei vogels, struisvogels met jong, giraffen. Dit is van oorsprong geen lokaal dier, daarom zijn die niet in het Olifantenpark. Allemaal interessant, maar Pim wil leeuwen zien. En eindelijk om half 7 zegt onze gids, nu moeten we naar de leeuwen. We zullen om 7 uur gaan eten.
We komen eerst langs de leider van de groep, die zit alleen en ontzettend hard te brullen. Aan de overkant van de weg lopen twee vrouwtjes ook te roepen. Er is een buit. De andere leeuwen hebben twee kudu’s te pakken. Onze gids weet waar ze zitten en we gaan er heen. Dit is indrukwekkend, heel bloederig. Een groep leeuwen, klein en groot, ligt zich te goed te doen aan een kudu. Af een toe een grauw als een zwakkere leeuw in de weg zit voor een sterkere. Vlak om de hoek zit een andere groep aan de andere kudu te eten. De kleintjes eten gretig mee. Ze zitten zo vol, dat ze amper meer kunnen lopen en als ze gaan liggen rollen ze meteen op hun rug.
Daarna gaan wij eten en ’s avonds in het donker gaan we nog een keer bij de leeuwen langs. De leider met de 2 vrouwtjes blijken zelf op jacht te gaan. Bij de plek waar de andere leeuwen zitten, zijn de meeste al voldaan. Onze jeep wordt op 1 meter afstand van een zevenjarige mannelijke leeuw geparkeerd. De kleintjes komen één voor één voor langs. Zij halen hem aan, maar hij is daar niet zo voor in de stemming. Hij pakt hun kop in z’n bek en brult af en toe.
Daarna met zoeklichten terug naar de uitgang. We zien in de verte een jakhals. Verder niet veel. Om tien uur zijn we terug bij de lodge.

• 22 Januari 2012 - 19:03

Alex & Lilian:

Wauw, de foto's worden steeds mooier! Zo te zien naast de big 5 compleet, ook weer een baby 5 en een baby ugly erbij :-) Ook erg bijzonder om een cheetah uit te laten en dat ze spinnen als een grote kat.. Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen, want volgens mij kan bijna niets jullie belevenissen nu nog overtreffen! X

• 22 Januari 2012 - 19:56

Marianne:

Hoi Pim en Moon, ik sluit me maar aan bij reactie van Alex en Lilian. Mijn reactie was ook wauw bij het lezen van het verslag en WAUW bij het zien van de foto's. Jongens geweldig wat jullie allemaal mogen zien en beleven. Blijf vooral genieten.

Groetjes Marianne

• 25 Januari 2012 - 13:08

0071:

Had nou toch een goed reservekabeltje meegenomen!

Maar het verslag mag er zijn. De tafelmanieren van de leeuwen staan me wel aan. Smakelijk. Hebben jullie er nog over gedacht om te participeren? Jij bent toch een echte billenbijter, Pim? Of waren de billen al op?

Die Bokmakierie op een van de foto's is een mij onbekende roofvogel, de echte Bokmakierie is een kleine zangvogel, inheems waar jullie zijn. En die elanden, wat doen die in Afrika? Die komen in het wild alleen maar op het noordelijk halfrond voor!

• 25 Januari 2012 - 21:25

Pim:

Het heeft natuurlijk niets met (reserve)kabeltjes te maken, maar alles met een slechte verbinding. Wat in Azie allemaal redelijk simpel gaat is in Australie , Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika een probleem (Engelse techniek?). Monica gaat over de vogeltjes en maakt zich er wat gemakkelijk vanaf met een foldertje. Jij (0071) weet het ongetwijfeld beter. Wat betreft de elanden, dat is wat de gids ons vertelde, de beesten zijn waarschijnlijk geimporteerd. Ik had graag met de leeuwen meegegeten, maar ik houd van rare of saignant en niet van volkomen rauw. Ook eet ik graag met vork en mes. Ik wil geen bebloede kop en kleverige handen. Zeker niet tijdens het eten.

• 25 Januari 2012 - 21:36

Pim2:

Het was helaas al wat donker en de instelling van de camera niet helemaal correct, dus de foto's zijn niet optlmaal. De leeuwen eten gewoon te laat.

• 26 Januari 2012 - 14:15

Pim3: